پرستار و تغذیه کودکان

پرستار و تغذیه کودکان

پرستاران دوست دارند تا اطلاعات دقیقی از تغذیه کودکان بین ۶ تا ۱۲  ماه بدانند که در این مطلب (پرستاری از کودک) به معرفی این مواد میپردازیم. در این مطلب بایدها و نباید های تغذیه کودکان در پرستاری از کودک را بازگو کرده و به عوارض و خاصیت هر یک پی میبریم.

نکات مهم برای تغذیه کودکان در پرستاری از کودک

۱ـ شیرمادر:

از نکاتی که برای تغذیه کودکان در پرستاری از کودک باید بدانید این است که غذای اصلی کودک شیرخوار از بدو تولد شیر میباشد. بعد از سن ۶ ماهگی کودک، همچنان غذای اصلی کودک شیر میباشد،

زیرا به دلیل پروتئین و مواد مغذی که دارد میتواند نیاز های اساسی و رشد کودک را فراهم سازد و این روند باید ادامه دار باشد.

۲ـ آب:

ممکن است بعد از سن ۶ ماهگی کودک احساس تشنگی بیشتری کند. باید برای او در چند مرحله در طول روز آب را جوشانده و خنک کنید و در چند وعده به کودک خود بدهید. این نوشیدنی از گرم شدن کودک در فصل تابستان جلوگیری میکند.

نکته:

برای حفظ کیفیت آب مصرفثی برای کودک باید بعد از ریختن آب در ظرف به مدت ۱ دقیقه آن را بجوشانید. اگر از آب رودخانه یا نهر های تمیز روان آب را در اختار دارید، آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید تا کودک دلبندتان به مشکلاتی نظیر لارور، انگل، کرم و باکتری دچار نشود.

از دادن آب های بسته بندی شده (آب معدنی) برای کودک به شدت پرهیز کنید. زیرا املاح آن برای کودکان مناسب نیست.

 

۳ـ شیر پاستوریزه:

کودکان نیاز دارند تا در ۲۴ ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر خواص زیادی برای کودک دارد و عاری از هرگونه بیماری و میکروب میباشد. برای آنکه بتوانیم به کودک شیر پاستوریزه بدهیم باید بعد از ۲۴ ماهگی اقدام کنید.

برای مصرف شیر پاستوریزه باید به صورت خیلی کم در شیشه شیر کودک ترکیب کنید (در حد ۳۰ سی‌سی) و سپس بعد از مدتی این مقدار را افزایش دهید. همین روند باعث میشود کودک به شیر پاستوریزه عادت کند و کم کم شیر مادر را ترک کند.

کودکانی که از شیر مادر محصوم هستند و از شیر خشک تغذیه میکنند، مصرف شیرگاو (پاستوریزه یا استریلیزه پرچرب سه و نیم درصد) از پایان ۱۲ ماهگی به بعد بلامانع است. معمولاً استفاده از شیرگاو قبل از پایان ۱۲ ماهگی توصیه نمی‌‌شود.

 

۴ـ چای، قهوه و کاکائو:

اینگونه نوشیدنی ها باعث کاهش آهن در بدن کودک میشود و بهتر است استفاده نشود.

 

۵ـ نوشیدنی‌‌های حاوی شکر زیاد:

هنگام پرستاری در منزل از این کودکان دقت کنید که اینگونه نوشیدنی باعث تشنگی زیاد کودک میشود که این امر باعث تشنگی کودک میشود و باعث چاقی کودک میشود.

 

۶ـ نوشیدنی‌‌های گازدار:

اینگونه نوشیدنی علاوه بر اینکه باعث تشنگی زیاد کودک میشود و کودک را پس از رفع عطش چاق میکند، سبب دریافت مقدار کمتر غذا یا شیر مادر می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
شما هم نظر خود را در مورد این پست به ما بگوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفده =