فیزیوتراپی زانو پس از عمل با دستگاه

فیزیوتراپی زانو پس از عمل با دستگاه

فیزیوتراپی زانو

زانوها یکی از پیچیده‌ترین مفاصل در بدن شما هستند که باید نیرویی در حدود ۶ برابر وزن بدن شما را تحمل کنند. به طور متوسط، مفاصل زانو حدود یک میلیون مرتبه در سال خم می‌شوند بنابراین این که دچار مشکل شوند دور از انتظار نیست. بسیاری از زانو دردها ممکن است با فیزیوتراپی به موقع و بدون نیاز به انجام تزریق‌های دردناک یا مصرف دارو به سرعت بهبود یابند. فیزیوتراپی زانو با دستگاه باید در مرحله اول و قبل از انجام هر گونه عمل و فرایند تهاجمی مانند عمل‌های جراحی انجام شود.

به مراتب دیده شده که بسیاری از افراد از درد مفاصل و به خصوص مفاصل زانو رنج میبرند. یکی از مهم ترین دلایل درد در زانو تقسیم وزن در بدن است

. اگر دقیق تر بگوییم می شود ناحیه ی محوری بدن، که در زمان ایستادن در ناحیه کمر و سپس ناحیه زانو وزن بدن تقسیم شده و این دو ناحیه وظیفه نگهداشتن اسکلت بدن و وزن بدن را دارند.

به همین علت هم فردی که از درد زانو رنج میبرد توانایی درست ایستادن را ندارد.

در کل اگر فردی در یکی از این دو ناحیه احساس درد کند مستقیم ایستادنش نیز موجب اختلال خواهد شد.

در این مقاله اطلاعاتی را در مورد فیزیوتراپی در بخش زانو را برای شما ارائه میکنیم.

همانطور که میدانید زانو عملکرد بسیار مهمی در فرآیند های فیزیکی مهم بدن دارد. فرآیند هایی مانند راه رفتن، اتصال ران به ساق و … تماما توسط زانو صورت میگیرد.

زانو تحمل کننده ی وزن بدن پس از رد شدن نیروی وزن از ناحیه ی کمر است و به همین علت اگر مشکل پیدا کند میتواند عملکرد انتقال فشار روی پا ها را مختل کند.

فیزیوتراپی زانو پس از عمل با دستگاه

فیزیوتراپی به چه شکل صورت میگیرد؟

مفصل زانو از مهم ترین و همچنین قوی ترین مفاصل در بدن اسنان میباشد که بار ها و بار ها در طول روز خم میشود و در طول عمر یک انسان سالم این تعداد به بیش از چند میلیون بار میرسد. حالا فکر کنید بخواهید درب اتاق خود را چند میلیون بار ببندید و باز کنید.

قطعا به صد هزار دفعه نرسیده لولا های درب اتاق شما شروع به صدا دادن کرده و از کار می افتند. اما زانوی انسان آن چنان قدرتمند است که اگر به درستی از آن مراقبت شود میتواند یک عمر برای شما کار کند و خم و راست شود.

اما در بسیاری از افراد در گذر زمان به علایل مختلف دچار مشکل زانو میشوند. این مشکل میتواند ناشی از بلند کردن بار سنگین به دفعات زیاد، ورزش های غیر استاندارد، چاقی، عدم توجه به تغذیه و … ایجاد شود.

یکی از ساده ترین و عمومی ترین روش ها برای درمان درد زانو نیز فیزیوتراپی میباشد. البته اگر مشکل پیشرفت فراوانی نکرده باشد.

چراکه در صورت پیشرفت کردن درد زانو باید به روش های دیگری مانند عمل جراحی، تزریق اوزون و … اقدام کرد. در نتیجه همیشه اولین اقدام فیزیوتراپی خواهد بود.

 

فیزیوتراپی زانو با دستگاه

ورزشکاران از آن دسته افرادی هستند که چون مدام در معرض مشکلات مختلف مفصلی هستند بیشتر به درد زانو دچار میشوند.

از این رو یکی از مهم ترین فواید فیزیوتراپی برای ورزشکاران است. در نتیجه پزشک عموما به این دوستان عزیز فیزیوتراپی را پیشنهاد خواهد داد.

در این نوع از فیزیوتراپی افزون بر دستگاه های خاص پزشکی، از تمرینات مختلف ورزشی نیز برای تقویت عضلات و همچنین مفاصل فرد نیز استفاده میشود.

یعنی این نوع از فیزیوتراپی در اصل تلفیقی از فیزیوتراپی با دستگاه، کاردرمانی، ورزش درمانی و … است.

 

فیزیوتراپی زانو پس از عمل با دستگاه

 

 

فیزیوتراپی زانو با دستگاه های پزشکی

بخش بزرگی از فیزیوتراپی های مختلف با برق انجام میشود که به آن در پزشکی الکتروتراپی میگویند. در این نوع از فیزیوتراپی برای تسکین درد های بیمار از شوک های الکتریکی و تحریک های الکتریکی مختلف استفاده میشود.

بخشی از این عملیات به صورت ویبره و لرزشی بوده و با ماساژ دادن بافت های پوستی و عضلانی درد بیمار را کاهش میدهد.

مهم ترین علتی که در این روش درد بیمار را کاهش میدهد در اصل به جریان افتادن خون در بدن به سبب گرما و لرزش و تحریک های الکتریکی میباشد.

ناگفته نماند که از بین رفتن غضروف های زانو و ساییده شدن استخوان ها به یکدیگر یکی از علت های اصلی درد در این ناحیه است.

در این حالت به علت پیشرفته شدن مشکل تسکین درد آن بوسیله ی این روش ها قابل التیام و بهبود نیست.

حال دریافتیم که فیزیوتراپی زانو بوسیله دستگاه به نحو های مختلف صورت میگیرد که انجام ای نوع از فیزیوتراپی به صورت دوره ای بوده و به تسکین درد در آن ناحیه از بدن کمک میکند.

این نکته را در نظر بگیرید که کاهش شدید درد در دوره ی فیزیوتراپی صورت خواهد گرفت اما برای رفع کامل درد در آن ناحیه باید زمان گذاشت.

فیزیوتراپی زانو پس از عمل با دستگاه

هزینه های فیزیوتراپی زانو به چه شکل است؟

به طور دقیق نمیتوان تعیین کرد که هزینه فیزیوتراپی زانو چقدر است. چراکه فاکتور های مختلفی مانند تعداد جلسات، نوع فیزیوتراپی و … میتواند روی آن تاثیر بگذارد.

از طرفی دیگر در حالت هایی بیمار تمایل دارد که فیزیوتراپی برایش در منزل صورت گیرد. این امر خود قیمت فیزیوتراپی را افزایش میدهد.

از طرفی دیگر اگر بیمار تحت پوشش بیمه باشد بخشی از هزینه های بیمار را بیمه پرداخت میکند.

در نتیجه عدم استفاده از بیمه امکان دارد که هزینه های فیزیوتراپی را افزایش دهد.

از طرف دیگر تعداد نواحی ای که باید مورد توجه قرار بگیرند میتواند روی هزینه فیزیوتراپی تاثیرگذار باشد. این نواحی ممکن است از یک احیه تا چهار ناحیه متغیر باشند.

 

فیزیوتراپی زانو در منزل چگونه است؟

معمولا پس از انجام عمل جراحی افراد در خانه بستری میشوند. به همین علت بهتر است فیزیوتراپی در منزل برای این عزیزان انجام شود تا احساس آرامش و تندرستی نیز در بیمار تقویت شود.

فیزیوتراپی زانو پس از عمل

پس از عمل زانو براقی قوت گرفتن دوباره ی این بخش از بدن نیاز است که بیمار فیزیوتراپی شود.

در صورت انجام ندادن فیزیوتراپی امکان دارد قوت گیری دوباره ی زانوی عمل شده دچار اختلال شده و زمان دار و طولانی شود که این امر میتواند در حالاتی بسیار خطرناک باشد.

پس در فیزیوتراپی های لازم پس از عمل اصلا دریغ نکنید.

چراکه امکان دارد فرد پس از عمل و انجام ندادن فیزیوتراپی قدرت عضلانی خود را از دست دهد و دچار مشکلات جدید تری شود.

بگذارید با یک مثال این مطلب را برای شما شرح دهم. همانطور که میدانید رباط صلیبی یکی از بخش های مهم در عملکرد زانو میباشد.

از طرفی اگر به دنبال سلامت مفاصل هستیم باید رباط آنها سالم باشد.

حالا اگر تحرک بیش از حد برای مفاصل صورت بگیرد، رباط ها نیز همراه با مفاصل باید خود را حرکت دهند و در نتیجه آنها نیز دچار مشکل شده و فرآیند زانو را مختل میکنند.

رباط صلیبی نیز رباطی است که بسیار حساس است و تحمل ضربه کمتری نسبت به بقیه دارد. به همین علت اکثرا میشنویم که فلان ورزشکار به علت پاره شدن رباط صلیبی تا زمانی خاص نمیتواند در میادین ورزشی شرکت کند

. با پاره شدن هر کدام از رباط های پا به اصطلاح زانو خالی میکند. یعنی هنگام راه رفتن یکدفعه تحمل وزنش را از دست داده و شل میشود.

درد شدید پس از پارگی یکی از شایع ترین عوامل آن است که البته به مرور زمان کاهش می یابد اما درمانش اهمیت بالایی دارد.

در این حالت حتی اگر نیازی به جراحی هم نباشد، باز هم فیزیوتراپی باید انجام شود چرا که فیزیوتراپی قبل و یا بعد عمل هم موثر است.

البته که کل این فرآیند ها باید تحت نظر و تشخیص پزشک بیمار صورت بگیرد.

 

فواید و عوارض فیزیوتراپی زانو

بدیهی است که هر انسانی حداقل یک بار در زندگی خود به درد های مفصلی از جمله مفاصل زانو دچار شود.

این درد ها بسیار استرس زا بوده و در خیلی از اوقات مانع آرامش روانی فرد میشوند و بیمار را کلافه میکنند.

فیزیوتراپی این جمله درد ها را التیام میبخشد.فواید دیگری هم دارد. میتواند عمل جراحی را به تعبیق بیاندازد که میتواند برای افراد سالمند یا افرادی که بیماری های خاص دارند بسیار مهم و حیاتی باشد.

از طرف دیگر فیزیوتراپی زانو عوارضی نیز دارد. چراکه فیزیوتراپی در حالت کلی با دستگاه های مختلفی انجام میشود.

اگر فیزیوتراپ یا هر فردی که در حال کار با آن دستگاه ها است به اصول عملکرد آنها آگاه نباشد و یا نتواند اصول را به درستی اجرا کند، میتواند خطراتی را برای بیمار بوجود بیاورد.

فاکتور هایی مانند نوع فرکانس و حرارات و بالا و پایین کردن آنها بسیار حائز اهمیت است.

در نتیجه همیشه به سراغ فیزیوتراپی ها، کلینیک ها و یا سرویس های معتبر و با تجربه بروید.

 

برای مشاوره و رزرو جلسات فیزیوتراپی زانو در منزل و یا کلینیک با ما تماس بگیرید

تلفن های تماس:

  دفتر مرکزی ۹-۶۶۰۸۴۱۶۸-۰۲۱

   شمیرانات  ۲۲۹۶۱۷۴۸-۰۲۱

  مرکز ۸۸۷۰۸۹۰۰-۰۲۱

غرب  ۴۴۴۶۲۵۸۱-۰۲۱

شرق  ۷۷۶۲۱۸۴۴-۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۴۳۳۱۲۷۳

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
شما هم نظر خود را در مورد این پست به ما بگوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 15 =