وظایف پرستار سالمند چیست؟

وظایف پرستار سالمند چیست؟

در این مقاله شرح وظایف پرستار سالمند را بررسی کرده و برای شما مخاطب عزیز بیان میکنیم.

پرستار سالمند کیست؟

در حال حاضر در دورانی هستیم که نیاز به پرستار سالمندان بسیار بیشتر به چشم میخورد. پیری و سالمندی هم مانند باقی دوره های زندگی بخشی از زندگی است که امکان دارد در آن به دلیل بیماری‌ های متعدد دوره پیری و افت انرژی شدید نیازمند نگهداری توسط افرادی حرفه ای و حاضر باشد.

در این مقاله شرح وظایف پرستار سالمند در منزل گفته شده که یک پرستار سالمندان چگونه از سالمندان نگهداری کنند؟ خدمات پزشکی امروزه بسیار پیشرفت کرده و با توجه به شرایط های متفاوت تنوع خدمات و کیفیت آن‌ها به همین روال افزوده می شود.

نگهداری از سالمندان در منزل موضوعی است که باید با نهایت دقت به آن بپردازید. زیرا با توجه شرایط سنی سالمندان و وضعیت بیماری‌ های آنان می‌تواند بسیار پر ریسک خطرساز باشد. در عین حال باید حس استقلال در سالمندان تقویت شده و بتوانند امورات خود را به راحتی (و با توجه به توانایی هایش) انجام دهند.

ما در وبسایت امداد طاهر تمامی این خدمات را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار داده ایم.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل 

رعایت بهداشت سالمند h3

رعایت کردن نکات بهداشتی برای یک سالمند بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی در سلامت فرد سالمند دارد. سالمندانی که در اثر علت های مختلف مانند بیماری، سالخوردگی و … از لحاظ جسمی ناتوان می باشند باید با کمک پرستار یا مراقب حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند. وظایف پرستار سالمند در رعایت بهداشت سالمند شامل حمام دادن سالمند ، بردن سالمند به دستشویی، مسواک زدن، کوتاه کردن موی سر و ناخن (حتی موهای زائد بدن) و همچنین شستن لباس ها (مخصوصا لباسهای زیر) می باشد.

سالمندانی نیز هستند که دچار بیماری زخم بستر یا پوشکی میباشند. بخشی از وظایف پرستار سالمند در منزل این است که به طور مرتب زیر نظر پزشک معالج زخم این عزیزان را شست و شو داده و مراقبت کند. همچنین سالمندان پوشکی را باید به طور مداوم و اصول عوض کنند و تمیز کنند.

 

رسیدگی به حالت روحی و روانی سالمند

بهترین راه تسکین روحیه در سالمندان عزیز ورزش کردن است. بخشی از وظایف پرستار سالمند نیز این است که سالمند را برای پیاده روی به بیرون ببرد تا هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی تقویت شوند .

ورزش و پیاده روی در افراد سالمند باعث گردش خون بهتر در بدن آنها شده و سیستم تنفسی آنها را نیز تقویت میکند. همچنین باعث می شود بیشتر سموم بدنشان از طریق تعریق خارج شود.

از آنجایی که برخی از سالمندان توانایی جسمانی محدودی دارند و نمیتوانند پیاده روی کنند پرستاران تلاش کنند افرادی را که روی ویلچر هستند و توان حرکتی درست ندارند را با ورزش های مربوط به بالا تنه، از بی تحرکی دور کنند. البته که ورزش ها با توجه و در نظرگرفتن توانایی و بیماری های مختلف سالمند باید انجام شود.

از دیگر کار هایی که می تواند روحیه سالمند را افزایش دهد و بخشی دیگر از وظایف پرستار سالمند هست، تشویق کردن سالمند به کتابخوانی و روزنامه‎خوانی، همنشینی با دوستان و آشنایان قدیمی، دیدن فیلم و… می باشد.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل

رسیدگی به تغذیه فرد سالمند

یکی دیگر از وظایف پرستار سالمند ایجاد برنامه ی غذایی سالم و مقوی برای سالمند می باشد. پرستار باید برنامه ی غذایی ای متناسب با شرایط جسمانی، بیماری ها و مشکلات سالمند تهیه کند.

به عنوان مثال اگر سالمند از بیماری قند خون رنج میبرد پرستار غذا ها و دسر های قند دار را از برنامه غذایی سالمند حذف میکند. خوردن آب زیاد، میوه و سبزیجات سالم و تازه تا حد بسیار زیادی به سلامت سالمند کمک میکند.

توصیه می شود در صورتی که فردی سالمند در خانه دارید و توانایی نگهداری از او را به صورت کامل ندارید این کار را به امداد طاهر بسپارید.

رسیدگی به امور منزل سالمند

از دیگر وظایف پرستار در منزل برای سالمند، انجام کار های منزل و آشپزی می باشد. کارهایی مثل تهیه غذا، شستن ظرفها، خرید های منزل و غیره از جمله این وظایف است.

 

کار های دیگر

ارزیابی اولیه از وضعیت سالمند و تعیین یک برنامه مراقبت مخصوص به او از جمله وظایف پرستار سالمند در خانه است.

کار های دیگری مانند: نظارت بر مصرف دارو و تسکین درد های سالمند، شست و شو پانسمان  و مراقبت از زخم ها، ثبت علائم حیاتی سالمند به طور دقیق و مداوم، بروزرسانی نوع مراقبت

مطابق با وضعیت سالمند، آموزش روش درست مراقبت به سالمند و خانواده او، ارائه پیشنهاداتی برای بهبود امنیت سالمند در منزل و موارد دیگر، کنترل مداوم علائمی که می تواند منجر به بدحالی سالمند و رجوع او به بیمارستان شود(با توجه به شرایط و بیماری های سالمند)، نظارت بر انجام کمک های اولیه در منزل(یا انجام آنها به طور مستقیم)، ارتباط پرستار سالمند با پزشک، مددکاری اجتماعی، مشاوره سلامت، تشویق سالمند به ورزش و …  در نهایت باید گفت که پرستاری از سالمند در منزل کاری نیست که از عهده ی هر فردی برآید. چراکه همزمان با سختی های خود خطراتی نیز دارد. بهتر است این کار را به پرستاران ماهر مجموعه ی امداد طاهر واگذار کنید.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
شما هم نظر خود را در مورد این پست به ما بگوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هفت =