۶ تاثیر حرکات ورزشی سالمندان – پرستاری از سالمند

۶ تاثیر حرکات ورزشی سالمندان – پرستاری از سالمند

حرکات ورزشی موجب طولانی شدن عمر انسان ها می شوند. در پرستاری از سالمند بهترین دارو، حرکات ورزشی سالمندان می باشد. این حرکات هم روحیه سالمندان را تقویت می کند و هم برای جسم و بدن آن ها مفید است. حرکات ورزشی سالمندان، دستگاه عضلانی و قلب و عروق آن ها را بهبود می دهد که در زیر به صورت خلاصه این اثرات را بررسی می کنیم.

حرکات ورزشی سالمندان

تاثیر حرکات ورزشی سالمندان در بهبود وضعیت جسمانی – پرستاری از سالمند

۱- دستگاه قلب و عروق سالمند: با افزایش سن، عملکرد دستگاه قلب و عروق در زمان استراحت تغییرات کوچکی می کند و واکنش دستگاه گردش خون به فعالیت های بدنی تفاوت قابل ملاحظه ای می کند. از جمله این تفاوت ها می توان به کاهش عملکرد بطن چپ و دریچه های قلبی، کاهش حجم ضربه ای و برون ده قلبی و در نهایت کاهش حداکثر اکسیژن مصرفی اشاره کرد.

۲- ترکیب بدن سالمند: شروع دوران سالمندی، میازن متابولیسم بدن را کاهش می دهد و در نهایت موجب افزایش چربی بدن می شود. حرکات ورزشی سالمندان باعث حفظ توده بدون چربی بدن شده، ذخیره چربی را کاهش داده و سنتز پروتئین را تحریک می کند

۳- دستگاه تنفسی(ریه) سالمند: با بالا رفتن سن سالمندان، مراقبت در منزل از آن ها حساس تر می شود زیرا به خاطر بالارفتن سطح اکسیژن مصرفی، به تهویه بیشتری نیاز دارند. انجام حرکات ورزشی سالمندان موجب انتقال راحت هوا به درون و بیرون ریه فرد سالمند می گردد و این مشکل را حل می کند.

۴- انعطاف پذیری سالمند: بافت های همبند با افزایش سن افراد، سفت شده و موجب کاهش قابلیت متحرک مفاصل می شوند. کاهش انعطاف پذیری که از عوارض بالا رفتن سن می باشد، موجب بیماری هایی مانند التهاب مفصلی نیز می شود. انجام فعالیت بدنی توسط سالمند، انعطاف پذیری او را بهبود می دهد.

۵- دستگاه عضلانی و اسکلتی سالمند: با بالا رفتن سن سالمندان، توده عضلانی آن ها کاهش یافته و در نتیجه قدرت و استقامت عضلانی سالمند کاهش پیدا می کند. با کاهش قدرت عضلانی سالمند، پرستاری در منزل از سالمند ضروری می شود زیرا سالمند نمی تواند کارهای روزمره خود از قبیل نظافت منزل یا مرتب کردن رختخواب را به انجام دهد و به مراقبت در منزل نیاز دارد. با افزایش سن، استخوان ها شکننده تر شده و دچار شکستگی های جدی می شوند. بنابراین حرکات ورزشی سالمندان اگر به صورت منظم باشد، تاثیر بسیاری روی کاهش تراکم استخوانی سالمند می گذارد.

۶- تنظیم حرارت بدن سالمند: سالمندان در مقایسه با جوانان هنگان انجام حرکات ورزشی، حرارت مقعدی و ضربان قلب بیشتری دارند. معمولاً بدن سالمندان آب و مکانیسم مرتبط با تشنگی کمتری دارد که در نهایت موجب افزایش خطر کم آبی در طی فعالیت می شود.

بنابراین حرکات ورزشی سالمندان می تواند آسیب های دوران سالمندی را کاهش داده و موجب زندگی بهتر و باکیفیت تر برای سالمندان شود.

 

همچنین بخوانید:

پرستاری از سالمند بیمار در دوره‌ی انتقال از بیمارستان به خانه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
شما هم نظر خود را در مورد این پست به ما بگوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =